Rapport om menneskerettigheder og erhvervslivet

”The Road from principles to practice: Today’s challenges for business in respecting human rights” er en global rapport fra The Economist Intelligence Unit sponsoreret af Mazars og en gruppe af organisationer, herunder multinationale selskaber, regeringer, NGO'er og advokatfirmaer.

Undersøgelsen er baseret på tilbagemeldinger fra virksomheder over hele verden og deres syn på deres ansvar for at respektere menneskerettighederne og de måder, hvorpå disse forpligtelser gennemføres. Den er baseret på en global online-undersøgelse og dybdegående interviews med eksperter og virksomhedsledere.

Analysen og de efterfølgende resultater baseres på to hovedkilder til brug for en global online undersøgelse af 853 virksomhedsledere gennemført i november og december 2014 og 9 dybdegående interviews med uafhængige eksperter (herunder specialister fra Harvard, Human Rights Watch, Institute for Human Rights) samt ledende medarbejdere i store virksomheder (herunder Coca-Cola, UBS, Anglo American).

Menneskerettigher – nu også et vigtigt element for erhvervslivet

  • 83% er enige om, at menneskerettighederne også er et anliggende for erhvervslivet
  • 44% siger, at den administrerende direktør er mest tilbøjelig til at tage den ledende rolle omkring menneskerettigheder (efterfulgt af CSR - 34% og HR - 24%)
  • Top 3 faktorer: bæredygtigt samarbejde med lokalsamfundet, brand omdømme og medarbejdernes forventninger
  • Tæt på hver tredje tror, at et obligatorisk krav om rapportering om menneskerettigheder for virksomheder vil øge respekten for overholdelse af menneskerettighederne
  • Ed Potter (director of workplace rights, Coca Cola): "I 2014 vedtog vi en konsolideret menneskerettighedspolitik. I 2005 tog det 8 måneder at tilpasse sig aftapperne. Sidste år tog det 15 minutter." 

Det halter med konkrete handlinger 

  • Overraskende nok er 17% enige i, at menneskerettigheder IKKE er et spørgsmål for erhvervslivet
  • Kun 21% siger, at en tydelig forretningsplan er drivkraften bag deres menneskerettighedspolitik
  • Et flertal af virksomheder har ingen eksplicit politisk erklæring, som henviser til menneskerettigheder
  • Top 3 barrierer: manglende forståelse, manglende ressourcer og manglende uddannelse og undervisning
  • 79% kan ikke se en forretningsmæssig fordel ved at forpligte sig til menneskerettigheder (risk-benefit-analyse, konkurrencefordel, etc….)
  • Jan Klawitter (government relations manager, Anglo American): "Vi er nødt til at erkende, at store virksomheder har brug for tid til at kunne omstille sig. Det er ikke en undskyldning for ikke at gøre noget: det er bare en realitet".

Rejsen fortsætter

I det seneste årti har der været betydelig aktivitet i berøringsfladen mellem virksomheder og menneskerettigheder. Ledere har stort set accepteret, at virksomhederne spiller en rolle på dette område. Det er på tide at vende tanker til handling nu.

John Ruggie, FN’s tidligere generalsekretærs særlige repræsentant for erhverv og menneskerettigheder, siger; "Nu hvor vi har et fælles fundament af minimumsstandarder og processer, bør der ske en mere detaljeret formulering af FN’s vejledende principper."

Besøg vores Collective Intelligence  blog for mere information om rapporten og om hvordan Mazars bidrager til at forstå FN’s vejledende principper for det omfattende nye rammeværk til rapportering om menneskerettigheder.

Vil du vide mere?