Maj - Tænke ud af boksen

Mange oplever en svær tid i disse uger. Covid-19 har på den ene eller anden måde påvirket os alle.

Vi ser også positive tendenser spire i erhvervslivet. Denne måned har vi fokus på de mindre iværksættere, der kæmper for at opretholde deres levebrød, i en tid, hvor de skal agere underlagt restriktioner. Det kræver en hurtig omstilling og ikke mindst evnen til at tænke kreativt. For mange er det udelukkende et spørgsmål om overlevelse, og det har fået flere til at ”tænke ud af boksen” og så vil fremtiden vise, om det også kan blive en start på noget nyt og spændende.

Ændringer sker fra dag til dag og virksomhederne skal agere hurtigt. Mange virksomheder afprøver nye ideer, salgsmetoder og kommunikationsplatforme, hvilket skærper konkurrencen, hvorfor virksomhederne skal være agile og kreative. Iværksættere er et segment, som ikke nødvendigvis har tid til at vente på, eller de samme forudsætninger for at sætte sig ind i, hjælpepakkerne. De udviser i stedet et indre drive, hvor de klarer sig igennem krisen, måske helt uden økonomisk hjælp - det er beundringsværdigt.

I den forbindelse vil vi henlede opmærksomheden på Børsens artikelserie om selvstændige og iværksættere, hvor deres positive omstilling giver god inspiration og spirende optimisme. Læs mere her:

Vores samarbejdspartner Nikolaj Ranfelt, medejer af FYSIO360, har netop formået med sit indre drive at tænke kreativt. Han er iværksætter og selvstændig inden for fysioterapi. Med udmeldingen om regeringens nedlukning af Danmark blev hans forretning med et ramt. Han måtte hurtigt omstille sin aktivitet. Med fokus på kerneforretningen, fysioterapi, som i udgangspunkt kræver fysisk kontakt, besluttede Nikolaj at gå i den modsatte grøft, tænke kreativt, og gøre konsultationen online. Selvom det er langt fra hans tidligere antal behandlinger i klinikken, har han lært, at fokus på kerneforretningen er essentiel. Omstillingen har endvidere lært Nikolaj nye ting, såsom hvordan man afholder spændende virtuelle konsultationer, møder og præsentationer, og måske også nå et helt andet og bredere klientel.

Hvis du vil vide mere om Nikolaj Ranfelt og FYSIO360 klik her.

En krise kan anses for et vendepunkt og et vendepunkt er som oftest positivt. En del af det at være bæredygtig er bl.a. at kunne ”tilpasse sig” eller med et andet ord, at være agil. Når vi kommer ud på den anden side, må vi ikke glemme, hvordan vores hverdag gennem Covid-19 krisen også har sat et positivt aftryk på, hvad vi sammenfatter som de miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige faktorer (ESG). Herunder bl.a. måden vi kommunikerer på, tilbringer tid sammen på, rejseaktivitet, fordybelse, innovative tiltag og meget andet.

Med fælles indsats, støtte ”tænke ud af boksen” tiltag og ved god brug af regeringens hjælpepakker m.v., kan vi komme langt! Tak til alle iværksættere som har vist ukueligt mod i en svær tid.